1. Introductie
De manier waarop je binnenkomt, zet de toon: maak oogcontact, glimlach en toon enthousiasme. De eerste indruk bepaalt al of iemand bij je koopt. Let ook goed op je lichaamstaal en naar die van je gesprekspartner. Probeer vertrouwen en een relatie op te bouwen in de korte tijd dat je er bent. Elke minuut telt!
2. Kwalificatie
Begin niet meteen met jouw verkooppraatje, maar verzamel eerst informatie. Dit doe je door relevante vragen te stellen en oprechte interesse te tonen. Je kunt immers niks verkopen als je weet wat er speelt bij je "publiek". Zorg er wel voor dat je de leiding houdt in het gesprek.
3. Presentatie
Na het verzamelen van informatie, is het tijd voor jouw presentatie. Als het goed is, ken je de behoefte van jouw gesprekspartner nu zo goed dat je alle voordelen van jouw product of dienst persoonlijk kan toespitsen. Dit doe je uiteraard met zoveel passie en enthousiasme dat jouw gesprekspartner geen nee kán zeggen. Let wel op dat je geen gouden bergen gaat beloven, maar alleen juiste informatie geeft.
4. Bevestiging
Zodra jouw gesprekspartner in een "ja-flow" zit, moet jij de deal sluiten. Ga vol van zelfvertrouwen uit van de verkoop en vraag om de ultieme "ja". Maak het daarbij ook gemakkelijk voor de klant. Jij gaat alles voor hem in orde maken, zonder dat hij er moeite voor hoeft te doen.
5. Optimalisatie
Herhaal elke stap voor je klant, zodat hij precies weet wat er gaat gebeuren. Houd daarbij je ogen en oren open voor eventuele upsell mogelijkheden. Misschien is het voor hem voordeliger om een contract voor drie jaar af te sluiten of meteen toner bij die printer te kopen. Sluit het gesprek netjes af en laat eventueel een visitekaartje achter. Op deze manier laat je jouw nieuwe klant met een positief gevoel achter.