Q & A overgang Vattenfall

Nuon gaat verder als Vattenfall
Vanaf 26 februari bellen er vast klanten met vragen over de naamsverandering of ons nieuwe logo. Sommigen zullen moeten wennen aan de nieuwe naam. Anderen willen misschien weten of hun tarief niet omhoog gaat. Jij weet als geen ander hoe je het gesprek aangaat. Wij geven je graag alle informatie die je daarbij nodig hebt.


Over Vattenfall en de naamsverandering

Wie en wat is Vattenfall?
Vattenfall is sinds 10 jaar ons Zweedse moederbedrijf en bestaat al meer dan 100 jaar.
Nuon is de grootste energieleverancier van Nederland, Vattenfall de grootste in Noordwest-Europa. Als Vattenfall leveren we energie aan zo'n 7 miljoen klanten. Onze ambitie is om binnen één generatie te kunnen leven zonder fossiele brandstoffen, zoals kolen en gas. Daar werken we aan met ruim 20.000 collega's. In Zweden, Duitsland, Nederland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Frankrijk.


Wat betekent Vattenfall eigenlijk?
Vattenfall is Zweeds voor waterval. In Zweden wordt de meeste stroom opgewekt Uit waterkracht en daarom is het een toepasselijke naam. Voor ons in Nederland is het misschien even wennen. In Zweden heten we al 100 jaar zo.


Waarom nemen jullie afscheid van zo'n vertrouwde naam?
Wij geloven dat we onder één naam meer kunnen bereiken. We werken al jaren actief aan schone en betaalbare energie, want klimaatverandering heeft onze volle aandacht. Door onder één naam verder te gaan kunnen we grotere slagen maken. Dit zien wij nu ook al in de praktijk. Als één Vattenfall bouwen we voor de kust van Zuid-Holland bijvoorbeeld het allereerste subsidieloze windpark ter wereld.
Natuurlijk is het ook voor ons wennen dat de naam Nuon verdwijnt, maar onze service en mensen veranderen niet. We gaan er alles aan doen u net zo thuis te laten voelen bij Vattenfall. Samen gaan we op weg naar een duurzame toekomst.


Gaat Nuon als bedrijf over in buitenlandse handen?
Vattenfall is al 10 jaar ons moederbedrijf. We veranderen alleen nu ook onze naam geleidelijk in Vattenfall. Vattenfall is een Zweeds staatsbedrijf met een duurzame ambitie: binnen één generatie fossielvrij leven. Dat wij onderdeel zijn van een Zweeds bedrijf betekent niet dat we minder investeren in Nederland. Integendeel! Vattenfall heeft de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in het opwekken van schone energie in Nederland en de komende jaren investeren we nog veel meer in lokale duurzame energie.

Wordt mijn energie duurder?
Nee, uw contract, tarieven en voorwaarden blijven gelijk. Hoe de energietarieven zich de komende jaren ontwikkelen is afhankelijk van marktontwikkelingen en belastingen, dat heeft niets te maken met de naamswijziging van Nuon naar Vattenfall.
Natuurlijk kost het geld om over te gaan op een nieuwe naam. Maar u kunt er op rekenen dat we op onze uitgaven letten. Logo's op windmolens en de kleding van onze monteurs vervangen we bijvoorbeeld pas als ze zelf ook aan vervanging toe zijn. Ook daarin zijn we duurzaam. Uiteindelijk is één merknaam goedkoper dan twee merken.

Waarom wordt Nuon Vattenfall?
De belangrijkste reden is dat we onder één naam meer méér kunnen bereiken.
Klimaatverandering heeft onze volle aandacht. Daarom werken we al jaren aan schone, betaalbare energie. Door verder te gaan als Vattenfall kunnen we hierin nog grotere stappen zetten. Dat laten we nu al zien. Met het windpark Hollandse Kust Zuid bijvoorbeeld. Het eerste windpark op zee dat wij zonder subsidies bouwen.

Verandert er iets voor mij als klant?
Nee, voor u persoonlijk verandert er niets. Onze mensen én onze service blijven hetzelfde. Er komt nog steeds dezelfde stroom Uit uw stopcontact, u ontvangt hetzelfde gas en dezelfde warmte. Uw contract, tarieven en voorwaarden blijven gelijk. Ook houdt u de spaarpunten van Nuon Exclusief en uw Nuon Blijven Loont-korting.
En wat er ook is, met uw vragen kunt u altijd terecht bij mij en mijn collega's van de klantenservice. Want ook al veranderen we van naam, wij veranderen niet.

Gaat Nuon meteen over naar Vattenfall?
Nuon verdwijnt nog niet helemaal als merk. We gaan pas over als we zeker weten dat u en onze andere klanten helemaal vertrouwd zijn met onze nieuwe naam. De komende tijd ziet u het Vattenfall-logo naast het Nuon-logo.

Is zo'n naamswijziging niet duur?
Natuurlijk kost het geld om over te gaan op een nieuwe naam. Maar u kunt er op rekenen, dat we goed op de uitgaven letten. Logo's op windmolens en de kleding van onze monteurs vervangen we pas als ze zelf ook aan onderhoud of vervanging toe zijn. Ook daarin zijn we duurzaam. Uiteindelijk kost één merknaam minder dan twee merken. Het geld dat we daarmee besparen, kunnen we goed gebruiken om te investeren in alternatieve, schonere energiebronnen.

Krijg ik een nieuw contract en kan ik dan overstappen?
U houdt gewoon een contract met Nuon. De tarieven en voorwaarden die we met u hebben afgesproken blijven zoals ze zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor uw Blijven Loontkorting en de punten die u spaart met Nuon Exclusief. Als u toch wilt overstappen vinden we dat hartstikke jammer. In dat geval gelden gewoon de afspraken die we bij het ingaan van het contract met elkaar hebben gemaakt.

Wat betekent het nieuwe logo?
Het Vattenfall logo noemen wij de lens. Met de lens focussen we op de zaken die echt belangrijk zijn. Geel en blauw zijn natuurlijk de nationale kleuren van Zweden. Ze vormen samen een horizon die staat voor zicht op een duurzame toekomst.

Waar vind ik meer informatie?
Wij begrijpen dat u alle informatie nog eens rustig terug wilt kunnen lezen. Op www.nuon.nl/vattenfall vindt u op veel vragen een antwoord.


Over onze weg naar een fossielvrije toekomst

Hoe duurzaam is Vattenfall?
In Zweden is alle energie al schoon en duurzaam. Het is de ambitie van Vattenfall om fossielvrij leven, ook buiten Zweden, mogelijk te maken. Dat betekent dat we in Nederland grote stappen zetten op het gebied van zonne-energie, windenergie en het opwekken van stroom Uit waterkracht. Een paar voorbeelden: zonneparken, het allereerste subsidieloze windpark ter wereld voor de kust van Zuid-Holland en onze waterkrachtcentrales. Zo gaan we samen op weg naar een duurzame toekomst. Kijk vooral ook eens op www.nuon.nl/vattenfall voor meer voorbeelden.


Hoe zorgen jullie dat we straks onze huizen en bedrijven kunnen verwarmen zonder aardgas?
In Nederland verwarmen we nu al 127.000 huizen en bedrijven met stadsverwarming. Met de expertise van Vattenfall zijn dat er 350.000 in 2030. Met stadswarmte verminderen we de uitstoot van C02 tot wel 80% in vergelijking met gas. Door handig gebruik te maken van restwarmte, geothermie en biomassa, hebben we straks geen fossiele brandstoffen meer nodig om er toch warmpjes bij te zitten.


Wat doen jullie op het gebied van zonne-energie?
Onze zonnedaken liggen al op bekende gebouwen, zoals de Johan Cruijff ArenA en RAI. Maar ook dichter bij huis. Waarschijnlijk bij u in de straat of zelfs op uw dak. Want samen met Feenstra plaatsten we al bij 40.000 klanten zonnepanelen. Die kunt u bij ons kopen én huren. Zo wordt zelf stroom opwekken voor steeds meer mensen mogelijk.
Ook als u zelf geen dak heeft kunt u meer Uit de zon halen; met Samen in Zon investeert u mee in grote zonneparken. Net als wij trouwens. Als Vattenfall steken we de komende twee jaar 100 miljoen euro in zonne-energie.

Wat doen jullie met windenergie?
Als Nuon bouwden we al in 1982 onze eerste windmolen op land. Als Vattenfall bouwen we nu het éérste subsidievrije windpark op zee. Ter wereld! Samen zetten we onze traditie als windpionier voort: meer dan de helft van al onze groei-investeringen gaat naar de ontwikkeling van nieuwe windparken. In 2025 wekken we genoeg windstroom op voor wel zeven miljoen huishoudens.

Hoe verduurzamen jullie vervoer?
In Nederland beheren we ruim 7.000 laadpunten. Alleen al op onze publieke laadpunten vinden elke maand meer dan 90.000 laadsessies plaats. Goed voor 50 miljoen uitstootvrije kilometers. Bij de vestigingen van McDonalds plaatsen we nu een netwerk van 1 68 snellaadstations. Daarmee bent u binnen 30 minuten weer helemaal opgeladen op weg. Pakt u liever het openbaarvervoer? De trams van het GVB in Amsterdam rijden de komende 10 jaar op groene stroom van Vattenfall. En we pakken door. Als één groot Vattenfall zorgen we dat u binnen Noordwest-Europa straks emissievrij reist.

Hoe helpen jullie particuliere klanten verduurzamen?
We zorgen in Nederland voor energie in de huizen van ruim 2 miljoen klanten. Samen met onze collega's van Feenstra maken we die huizen steeds slimmer en energiezuiniger. Door met u in gesprek te gaan en goed naar u te luisteren begrijpen we wat u echt van ons nodig heeft. Dat doen we bijvoorbeeld met onze energiescan; een persoonlijk bespaaradvies op afstand. Gewoon via uw tablet of telefoon.
Als Vattenfall zorgen we voor schone betaalbare energie voor 7 miljoen Europese klanten. Onze digitale collega Nina gaat dus op talencursus. Zodat ze straks onze klanten ook in het Zweeds en Fins kan helpen.


Hoe helpen jullie het bedrijfsleven verduurzamen?
Binnen één generatie fossielvrij. Om dat te bereiken kijken we als Vattenfall voorbij onze landsgrenzen en verder dan onze eigen sector. Met onze Nederlandse windenergie helpen we moderne tech-bedrijven als Microsoft met de ontwikkeling van duurzame datacenters. En we kijken of we onze gascentrales kunnen laten draaien op waterstof. Door bedrijven te helpen bij het elektrificeren van hun processen, zetten we grote stappen naar een fossielvrije toekomst.

Fossielvrij binnen een generatie: sluiten jullie de Hemweg dan ook eerder?
Ja, wij sluiten de Hemweg in 2024, ruim 10 jaar eerder dan de levensduur van die centrale. Tot die tijd zorgt de Hemweg ervoor dat er ook op bewolkte en windstille momenten voldoende stroom is. Om thuis de wasmachine te laten draaien en het licht te laten branden. In de tussentijd werken we hard aan alternatieve, duurzame energiebronnen. Zoals aan het Windpark Hollandse Kust Zuid. Zo zorgen we dat we binnen één generatie kunnen leven zonder fossiele brandstoffen.